1logo

wtorek, 03 marca 2015 09:14

Kolejki po zdrowie

Zamieszczone przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

26 lutego br. burmistrz Dariusz Urbański spotkał się z przedstawicielkami Przychodni Lekarza Rodzinnego w Murowanej Goślinie: dr Marią Czaińską, dr Martą Czerniawską i dr Wiesławą Walkowiak. Wypytywał szczegółowo o działalność przychodni i możliwości usprawnienia jej działania, zwłaszcza w zakresie rejestracji pacjentów.

Wyjaśnione zostały przede wszystkim wątpliwości mieszkańców, z jakimi zgłaszali się do tej pory. Z przedstawionych szczegółowych informacji wynika, że w styczniu br. w przychodni miało miejsce prawie 5 tysięcy wizyt: w tym 2716 na ul. Krętej i 2216 na ul. Dworcowej. Natomiast tylko w pierwszej połowie lutego (do 16 lutego) miało miejsce 2872 wizyt pacjentów (1672 Kręta, 1200 Dworcowa). Tak znacząca liczba udzielonych porad ma związek z epidemicznym wzrostem zachorowań na infekcje wirusowe, w tym również grypę, co miało istotne przełożenie na kolejki do rejestracji. To zresztą problem nie tylko naszego miasta. Wpływ na liczbę wizyt ma również duży odsetek osób starszych i chorych na choroby przewlekłe, którzy częściej korzystają z porady lekarza. Liczba pacjentów zapisanych do Przychodni Lekarza Rodzinnego w Murowanej Goślinie mieści się w limitach NFZ, zatem obawy niektórych mieszkańców, iż w poradni pracuje niewystarczająca liczba lekarzy okazały się bezpodstawne.

Ponadto dowiedzieliśmy się na spotkaniu, iż dr Gogola i dr Borkowska w poradni na ul. Dworcowej mają specjalizacje uprawniające do leczenia zarówno dzieci, jak i dorosłych, zatem przyjmowanie nawet naprzemienne chorych małych i dorosłych pacjentów nie powinno budzić zastrzeżeń. Dzieci zdrowe przyjmowane są w innych wyznaczonych godzinach, w gabinetach przy wejściu, aby uniknąć możliwości kontaktu z osobami chorymi oczekującymi na przyjęcie w poczekalni obok windy.

Ponawiamy informację dla mieszkańców Murowanej Gośliny, którzy zgłaszali trudność w dodzwonieniu się do poradni po godz. 7.30, że do godz. 8.00 rejestrowani są wyłącznie pacjenci, którzy oczekują na miejscu, aby nie wydłużać ich oczekiwania w kolejce. Natomiast podczas spotkania udało się uzgodnić, iż od godz. 8.00 w obu poradniach codziennie będzie dyżurowała osoba zajmująca się wyłącznie rejestrowaniem pacjentów przez telefon. Miejmy nadzieję, że to usprawni rejestrację i przy panujących ostatnio epidemiach różnych infekcji szybciej uda się usłyszeć upragniony numerek.

Inne wątpliwości wyjaśniamy w krótkiej rozmowie z dr  Marią Czaińską poniżej.

Monika Paluszkiewicz
inspektor ds. komunikacji społecznej
e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
tel. 61 818 18 848

 

Rozmowa z Marią Czaińską, Kierownikiem Przychodni Lekarza Rodzinnego w Murowanej Goślinie

Monika Paluszkiewicz: Pani doktor, o jakich jeszcze ułatwieniach w rejestracji mogą pamiętać pacjenci, poza tym najnowszym uzgodnionym na spotkaniu z burmistrzem Dariuszem Urbańskim?

Maria Czaińska: Istnieje możliwość rejestracji internetowej. Na naszej stronie internetowej www.lekarzrodzinnymgoslina.pl należy wypełnić formularz zgłoszeniowy i po otrzymaniu potwierdzenia rejestracji można zgłosić się w podanym terminie. Aby „rozładować” nagromadzenie się telefonów w godzinach porannych, uruchomiono dodatkowy numer telefonu 603 297 174 w celu uzyskania porady recepturowej w Przychodni Lekarza Rodzinnego przy ul. Dworcowej 10. Telefon ten jest odbierany po godzinie 12.00.

Z problemów bardziej prozaicznych. Pacjenci przywiązują sporą wagę do kolejności wchodzenia do gabinetu. Co oczywiście czasem spowodowane jest nieuczciwością samych pacjentów, z wzorcową wręcz sceną: „Który numerek w środku? Dwunasty? Bo ja mam trzeci”. Pani uporała się z tym problemem i zaprasza imiennie swoich małych pacjentów do gabinetu.

Istnieją różne formy zaproszenia pacjentów do gabinetu. Każdy z lekarzy wybiera taką, która w jego ocenie jest najlepsza dla jego pacjentów. Inna jest specyfika przyjmowania dzieci, inna pacjentów dorosłych, czy seniorów. Możliwe jest przyjmowanie według kolejności przyjścia, według numerków z podaniem godziny przyjęcia lub zapraszania pacjentów imiennie (obowiązuje nas ochrona danych osobowych, więc nie możemy wywoływać wg nazwisk). Pragnę jednak wyraźnie podkreślić, że istnieją sytuacje zmieniające kolejność przyjęć. Wszystkie stany nagłe, zagrażające życiu na przykład: urazy, ból w klatce piersiowej, duszność, zasłabnięcie - są zaopatrywane w pierwszej kolejności.

Mieszkańcy dopytują także o opiekę medyczną w godzinach popołudniowych. Jeśli ich lekarz przyjmuje danego dnia do godz. np. 12.00, a wystąpi nagły przypadek wymagający zasięgnięcia porady do godz. 18.00.

W przypadku nagłego zachorowania, można zgłosić się do lekarza, który w danym dniu przyjmuje pacjentów po południu. Ale musi to być rzeczywiście nagłe zachorowanie i należy osobiście lub telefonicznie uzyskać potwierdzenie przyjęcia. Nie dotyczy to wizyt domowych zgłaszanych wyłącznie lekarzowi prowadzącemu.

Mówimy cały czas o problemach, jakie widzą pacjenci. Ale czy z Państwa strony są jakiekolwiek kwestie, na które warto zwrócić uwagę pacjentom?

Rzeczywiście jest jeden problem, który może dotyczyć części naszych pacjentów, a oni nawet nie zdają sobie z tego sprawy. Mianowicie status ubezpieczenia. Nawet, jeśli jesteśmy przekonani, że mamy prawo do świadczenia, ale e-WUŚ tego nie potwierdza (pacjent w systemie „świeci się na czerwono”), należy tę sprawę niezwłocznie wyjaśnić w NFZ w Poznaniu, ul. Piekary 14/15, VII piętro. Numery telefonów: 800 800 805, 61 850 60 72, 61 850 60 36. Najczęstszą przyczyną niepotwierdzenia uprawnień przez NFZ jest brak zgłoszenia osoby do ubezpieczenia zdrowotnego. Może się tak zdarzyć, kiedy pracodawca nie zgłosił pracownika do ubezpieczenia zdrowotnego, albo zakład pracy zmienił formę organizacyjną i pracodawca nie zgłosił pracownika ponownie do ubezpieczenia. Możliwe są także błędy w zgłoszeniu. Inne przypadki i powody zostały opisane na stronie http://www.nfz.gov.pl/new/index.php?katnr=11&dzialnr=4&artnr=6003.

Jeśli ktokolwiek z czytelników postrzega siebie jako osobę potencjalnie mogącą „świecić się na czerwono", należy to niezwłocznie wyjaśnić dla własnego bezpieczeństwa zdrowotnego.

Czy „nasz kolor” możemy sprawdzić w przychodni?

Pracownicy naszej przychodni mogą Państwu w tym pomóc. Wystarczy zgłosić się do poradni, a sprawdzimy czy dana osoba wyświetla się w e-WUS-iu na czerwono i czy musi zgłosić się do NFZ lub ZUS celem wyjaśnień.

Przy okazji rozmowy chciałbym zwrócić się z jeszcze jedną sprawą do mieszkańców. Zgodnie z obowiązującą wykładnią prawną ustawy o ochronie danych osobowych prosimy naszych pacjentów, którzy jeszcze nie wypełnili oświadczenia o udostępnianiu danych osobowych o pobranie stosownych druków w rejestracji i po wypełnieniu o zwrot.

Dziękuję za rozmowę i życzę wszystkim dużo zdrowia.

Czytany 1676 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 03 marca 2015 09:19

Używamy ciasteczek (cookies) aby ciągle udoskonalać naszą stronę. Pliki cookies nie stanowią zagrożenia dla Twojego komputera. Aby nie akceptować tych plików, zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Akceptuję pliki cookie z portalu murowana-goslina.pl.

EU Cookie Directive Module Information