1logo

Związek Międzygminny Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej informuje

 

Związek Międzygminny Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej  informuje

Związek Międzygminny "Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej" informuje:

Podczas XXX posiedzenia Zarządu, 11 lutego, ustalono harmonogram działań związanych z przygotowaniem materiałów na najbliższe Zgromadzenie, które ma przyjąć uchwały o zasadniczym znaczeniu dla funkcjonowania nowego systemu – między innymi o wyborze metody naliczania opłat, ich stawek, podziału na sektory oraz wzoru deklaracji. W dyskusji  nad wyborem metody rozważano także możliwość naliczania opłat od metra kwadratowego powierzchni mieszkalnej. Omówiono również wpływ kosztów zagospodarowania odpadów w regionalnych instalacjach na ogólne koszty funkcjonowania systemu.

Podczas XXIX posiedzenia Zarządu, 4 lutego, omówiono m. in. regulamin udzielania zamówień na dostawy, usługi, roboty budowlane o wartości szacunkowej nieprzekraczającej kwoty 14 000 EURO, a także możliwości  wprowadzenia preferencyjnych stawek opłat za odpady dla określonych  grup mieszkańców oraz kwestie podziału na sektory. Miasto Poznań zostanie prawdopodobnie podzielone na 10 sektorów, z czego 3 stanowić będą spółdzielnie mieszkaniowe. Przewodniczący Zarządu poinformował o postępie prac nad rejestracją Statutu Związku i zapowiedział, iż wszelkie uchwały zostaną podjęte przez Zarząd Związku do końca lutego, zaś posiedzenie Zgromadzenia Związku powinno zostać zwołane na początku marca bieżącego roku.

Kwestie konieczności wprowadzenia zmian do Statutu ZM „GOAP” wynikające z uwag Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz opracowania wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dominowały podczas XXVIII posiedzenia Zarządu, 28 stycznia. Pan Mirosław Kruszyński powiedział, że ze względu na nowelizację Ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, polecił przeprowadzić aktualizację analizy SWOT dotyczącą wyboru metody naliczania opłaty. Natomiast Dyrektor Biura Związku przybliżył przesłane przez gminy ościenne kalkulacje wysokości oraz metody naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wynika z nich, iż szacowane kwoty oscylowały wokół wielkości zbliżonych do stawek zaproponowanych przez Zarząd Związku, jednakże ostatecznie  uchwalano niższe stawki opłat.

Pracownicy Biura Związku prowadzą analizy i dyskusje nad wyborem aplikacji systemu informatycznego dotyczącego zarządzania gospodarką odpadami komunalnymi. W minionych tygodniach spotykali się i zapoznawali z rozwiązaniami zaproponowanymi przez następujące firmy: Ulisses sp. z o.o. Kalisz, Solvena Wrocław, Arisco Łódź, Profeko Radom, Logica Kraków, Centralny Ośrodek Informatyki Górnictwa S.A. i MGA Toruń. Wybranie optymalnej aplikacji jest skomplikowane i wymaga uwzględnienia wielu elementów.

Chociaż podczas spotkania, 24 stycznia br. z Mirosławem Kruszyńskim, przewodniczącym Zarządu ZM GOAP przedstawiciele spółdzielni mieszkaniowych krytykowali ustawę wprowadzającą rewolucyjne zmiany w systemie gospodarki odpadami, to zarazem podkreślali potrzebę współpracy ze Związkiem Międzygminnym w wypracowaniu optymalnych rozwiązań. Podkreślali, że dobre systemy segregowania obowiązujące na osiedlach i znacznie obniżające koszty, powinny zostać utrzymane. Ustalono, że Związek zapewni pojemniki na odpady i on będzie ich właścicielem. Wątpliwości spółdzielców budziły też sprawa segregowania odpadów – nie ma możliwości praktycznego zweryfikowania kto je segreguje a kto nie, oraz  przede wszystkim określania w deklaracjach liczby osób. Prezesi spółdzielni wskazywali, że  nie mają możliwości ustalenia ile osób faktycznie mieszka w spółdzielczych zasobach. Pan M. Kruszyński zapewnił, że będzie się cyklicznie spotykał z przedstawicielami spółdzielni, a ich uwagi i opinie będą uwzględniane w pracach nad wdrożeniem nowego systemu.

Również podczas spotkania Przemysława Gonery, dyrektora ZM GOAP z Radą Osiedla Poznań-Stare Miasto, 31 stycznia br. omówiono wiele kwestii związanych z wprowadzaniem nowego systemu gospodarowania odpadami i wyjaśniono liczne wątpliwości osiedlowych radnych.

Opracowywana jest specyfikacja przetargowa na wyłonienie operatora - firmy odbierającej odpady w poszczególnych sektorach na obszarze działalności związku. W pracach tych prowadzonych przy wsparciu wyspecjalizowanej kancelarii prawniczej wykorzystywane są uwagi i opinie przedstawicieli samorządów, spółdzielni mieszkaniowych i mieszkańców napływające do ZM GOAP.

Po modyfikacjach, uwzględniających uwagi członków Zarządu oraz przesyłanych z gmin, zmierzają do finału prace nad wzorem deklaracji o liczbie mieszkańców oraz ilości wytwarzanych odpadów. Do jej złożenia zobowiązani będą wszyscy właściciele nieruchomości.

W związku z zainteresowaniem mediów działalnością Związku, informujemy, że ogólne koszty jego funkcjonowania w 2012 r. wyniosły 489.604 zł. Przeznaczono je przede wszystkim na zorganizowanie biura, wynajem siedziby oraz prace analityczne związane z przygotowaniem nowego systemu gospodarowania odpadami. Członkowie Zgromadzenia Związku nie pobierają żadnego wynagrodzenia. Natomiast zgodnie z uchwałą Zgromadzenia wynagrodzenie otrzymują członkowie Zarządu za pracę na rzecz Związku. Koszt wynajmu siedziby ZM GOAP przy ul. Św. Michała wynosi: czynsz – 18.600 zł/miesięcznie brutto i opłaty eksploatacyjne - ok. 8.900 zł/miesięcznie brutto. Obecnie Związek zatrudnia 10 pracowników. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Środowiska w instytucjach realizujących zadania związane z wdrożeniem w gminach nowego systemu gospodarowania odpadami 1 pracownik powinien przypadać na 10 tys. mieszkańców. Na terenie działania ZM GOAP mieszka 744 tys. osób.

Walerian Ignasiak
ZM GOAP
tel. kom.: + 48 501 354 108
e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
http://www.goap.poznan.pl


Używamy ciasteczek (cookies) aby ciągle udoskonalać naszą stronę. Pliki cookies nie stanowią zagrożenia dla Twojego komputera. Aby nie akceptować tych plików, zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Akceptuję pliki cookie z portalu murowana-goslina.pl.

EU Cookie Directive Module Information