Od początku września aż do samego końca grudnia 2015 roku nasza szkoła realizowała wiele projektów i uczestniczyła w wielu wydarzeniach
w szkole i poza nią. Działania koncentrowały się zarówno na pracach zespołów przedmiotowych, w ramach których nauczyciele przeprowadzili próbne egzaminy gimnazjalne w klasach trzecich, ich analizę oraz opracowali wnioski do dalszej pracy w II okresie roku szkolnego 2015/2016, ale także na inicjatywach oddolnych samych uczniów i nauczycieli. Młodzież uczestniczyła
w szkolnych etapach wojewódzkich konkursów przedmiotowych. Najlepsi aktualnie przygotowują się do etapów rejonowych. Dwie uczennice
(z klas 1a oraz 3b) otrzymały wyróżnienie w konkursie recytatorskim „Jesienna zaduma”. Trzecioklasistka uczestniczyła także w Międzyszkolnym Konkursie Recytatorskim w Zespole Szkół w Bolechowie „Herbert mniej znany”.
W Bolechowie odbył się również konkurs recytatorski z jęków obcych, w którym dwie uczennice naszej szkoły zdobyły pierwsze miejsca za recytację w języku angielskim oraz rosyjskim.
A co działo się w samej szkole? Podczas długich przerw nauczyciele, wykorzystując radiowęzeł, realizowali akcję głośnego czytania „Małego Księcia”. W II okresie pojawią się fragmenty innych tekstów, czytanych również przez uczniów naszego gimnazjum. Pod koniec października nauczyciele naszej szkoły uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez edukatorów z Fundacji Dom Pokoju we Wrocławiu. Była to część programu edukacji historyczno – obywatelskiej „100 lat dla pokoju w Europie”, który od lipca jest prowadzony
w trzynastu szkołach podstawowych i gimnazjach w całej Polsce. Gimnazjum nr 1 im. Hipolita Cegielskiego jest jedną z tych szkół. Celem głównym projektu jest stworzenie sieci nauczycieli trenerów, którzy będą edukatorami historyczno – obywatelskiego programu wdrażanego w ich szkołach przy wykorzystaniu kompletu interaktywnych materiałów edukacyjnych, zawierających wystawy
i scenariusze warsztatów. W pierwszej części programu uczestniczyło dwoje przedstawicieli naszej szkoły, którzy w lipcu i sierpniu odbyli razem z innymi nauczycielami z całej Polski intensywne treningi we Wrocławiu i Amsterdamie. Szkoła w prezencie otrzymała kartonową wystawę o pokoju, do obejrzenia której zapraszamy wiosną w maju.
Na uznanie zasługują działania w ramach doradztwa zawodowego oraz projektu “Bądź jak Hipolit”. We wszystkich klasach zostały przeprowadzone lekcje wychowawcze w oparciu o program „Rozwiń skrzydła” oraz w klasach trzecich zajęcia dotyczące kariery zawodowej prowadzonej przez przedstawiciela PPP. Młodzież uczestniczyła także w nagraniu programu
w cukierni pt. „Fach w ręku” w ramach promowania szkolnictwa zawodowego (emisja w TVP3).
Kolejny rok realizujemy także projekt „Bądź jak Hipolit”, w ramach którego odbyły się lekcje wychowawcze poświęcone sylwetce Hipolita Cegielskiego, szkolny konkurs o życiu i działalności patrona naszej szkoły, spotkanie z jego prawnuczką – panią Zofią Cegielską – Doerffer oraz udział
w obchodach rocznicy śmierci Cegielskiego. Uczniowie klas trzecich przygotowali także gazetki zawodoznawcze nt. szkolnictwa, runku pracy
i najbardziej popularnych zawodów. Delegacja naszych uczniów uczestniczyła także w wykładzie dr. Marka Reztera „Dzieło Hipolita wiecznie żywe. Szkolna biblioteka wzbogaciła się o kolejne opracowanie dotyczące działalności
H. Cegielskiego i wielkopolskich organiczników pt. „Pomniki Ignacego Paderewskiego”. Miło nam poinformować, że 25 lutego w naszej szkole odbędzie się Międzyszkolny Konkurs o Hipolicie Cegielskim, do którego zaprosiliśmy 12 szkół noszących imię Hipolita Cegielskiego.
17 listopada w ramach Międzynarodowego Dnia Tolerancji
w naszej szkole odbył się happening polegający na stworzeniu przez uczniów wszystkich klas olbrzymiej tęczy – symbolu tolerancji oraz przymierza Boga
z ludzkością, zawartego przez Abrahama. Każda klasa przygotowała kartkę A4
w wylosowanych kolorze tęczy. W ten sposób stworzyliśmy siedem kolorów- łuków naszej tęczy. Wszyscy uczniowie spotkali się na auli, by podniesionymi kartkami w górę stworzyć symboliczną tęczę. Otrzymali także zadanie domowe, by zredagować na drugiej stronie trzymanej kartki – tekst, który będzie promował tolerancję i akceptację innych bez względu na rodzaj inności. Na jednej z nich pojawił się tekst następującej treści: „Nie musimy akceptować cudzych przekonać, ale musimy akceptować prawo innych do ich posiadania” oraz „Ludzie powinni więcej się uśmiechać, pomagać sobie, być życzliwi dla siebie”.
W I okresie roku szkolnego 2015/2016 wiele w naszym gimnazjum pojawiło się wiele inicjatyw językowych. W ramach tzw. „Poniedziałków Językowych” odbyły konkursy: „Popkultura- sobowtór”, muzyczny, wiedzy
o krajach anglojęzycznych i niemieckojęzycznych, plakatów o stolicach krajów europejskich, Mini Playback Show oraz finał przedsięwzięcia w trakcie wigilii szkolnej 22 grudnia 2015 r.
A co wydarzyło się poza murami szkoły?Klasa interdyscyplinarna „Hipolit” wraz z uczennicami klasy 3b znalazła się wśród zwycięzców
w konkursie Ministerstwa Spraw Zagranicznych "Polska dla Wszystkich". Najważniejsze działanie miało charakter dziennikarskiego śledztwa, w ramach którego odbyła się gra miejska pt. "Gdzie są Estera i Roman?". Wymyślona przez młodzież historia miłości Żydówki
i katolickiego handlarza rozegrała się
w wielokulturowej przestrzeni Murowanej Gośliny i była okazją do namacalnego doświadczenia przeszłości w różnych odsłonach. Nagrodę wraz z dyplomem gratulacyjnym wręczył nam osobiście pełnomocnik Ministra Spraw Zagranicznych ds. Kontaktów z diaspora żydowską – Pan Sebastian Rejak, który 18 grudnia odwiedził naszą szkołę i spotkał się z uczniami klasy 1a.
Odbyły się także wyjazdy do kina, na wykłady otwarte z chemii na UAM
w Poznaniu, do poznańskich redakcji „Gazety Wyborczej”, „Głosu Wielkopolskiego” oraz do oczyszczalni ścieków AQUANET. Na początku listopada uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w zajęciach nt. Unii Europejskiej przeprowadzonych przez pracowników Punktu Informacyjnego Unii Europejskiej w Warszawie. Przy okazji pobytu w stolicy, odwiedzili także Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Cmentarz Powązkowski.
Pod koniec października gimnazjaliści oraz absolwenci włączyli się
w ogólnopolską akcję Zapal Znicz Pamięci, w ramach której zapalili znicze pamięci na cmentarzu parafialnym w Murowanej Goślinie oraz Długiej Goślinie. Młodzież uczęszczająca na etykę powędrowała z białymi świeczkami na trzy goślińskie cmentarze: żydowski, katolicki oraz ewangelicki.
Uczniowie Gimnazjum nr 1 uczestniczą także w międzynarodowym projekcie „Krokus” realizowanym przez Żydowskie Muzeum Galicja wraz
z Irlandzkim Towarzystwem Edukacji o Holokauście. W ramach projektu nasza szkoła otrzymała cebulki żółtych krokusów –
w połowie listopada uczniowie klasy 1 a wraz z wychowawc zasadzili je wokół Kamienia Pamięci na cmentarzu żydowskim. Symbolicznie uczniowie nadali swoim kwiatom imiona, które oznaczają indywidualną tożsamość każdego z nich. Uczniowie prowadzą notatnik/kalendarz swojego krokusa, w którym zapisują wszystkie zmiany zachodzące w nim.
Na początku grudnia nasza szkoła razem ze Szkołą Podstawową w Długiej Goślinie organizowała bieg Mikołajkowy w ramach Grand Prix pt. „Biegamy dla siebie”. W trakcie imprezy przeprowadzono akcje charytatywne i zbierano fundusze na rzecz podopiecznych Domu Dziecka we Wągrowcu oraz na rzecz Martyniki – siostry naszej absolwentki.
Od lipca tego roku razem z Komitetem Partnerskim Ziemi Goślińskiej realizujemy projekt "Nakręćmito"-MUROWANA (re) AKTYWACJA w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Grantowego Programu "Równać Szanse 2015" Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży finasowanego przez Polsko - Amerykańską Fundację Wolności. W lipcu rozpoczęliśmy remont i adaptację małej sali gimnastycznej w Gimnazjum nr 1 na salę kinową/multimedialną. W 5-osobowych zespołach młodzież pracuje nad materiałem reportażowym na temat wybranej organizacji pozarządowej/stowarzyszenia/grupy nieformalnej. Na zakończenie projektu w trakcie jego świętowania we wrześniu 2016 roku zostanie wyłoniony najlepszy reportaż i otrzyma statuetkę ANIOŁA, znajdującego się w herbie miasta. Zachęcamy do lektury naszej strony internetowej, na której pojawiają się aktualne informacje o działaniach naszych uczniów i nauczycieli: http://www.g1mg.szkolnastrona.pl